Am trimis către PMB o cerere pe baza legii care dă cetățenilor acces la informații de interes public, și am aflat câte biciclete și trotinete au trecut pe Calea Victoriei prin fața counter-ului de lângă Cercul Militar, începând din 2 decembrie 2019 până în 21 iunie 2020.
Nu sunt expert in data visualization, așa că m-am gândit să îi întreb pe cei de la InterroBang ce tool-uri îmi recomandă să folosesc pentru transformarea datelor din Excel în ceva mai interesant vizual. Pe lângă că am primit recomandări, mi-au făcut și o surpriză și mi-au trimis în următoarea zi mai multe grafice făcute de ei pe baza datelor pe care le-am obținut. Țin să le mulțumesc și să vă recomand să apelați la ei dacă aveți de făcut prezentări de date în formate mai interesante și captivante. Aveți aici portofoliul lor.
Pentru perioada în care a fost monitorizat traficul de pe pista de biciclete de pe Calea Victoriei (2 decembrie 2019 – 21 iunie 2020) avem un total de 166.157 de vehicule pe 2 roți. Evident, eram curios să văd ce schimbări au fost în trafic în perioada stării de urgență, dar și cât a crescut traficul după ce strada a devenit pietonală pe o porțiune.
Nu sunt specialist în mobilitate și nici în statistică, așa că voi însoți graficele cu câteva comentarii și observații, urmând să vă invit să studiați mai departe datele pe care le-am obținut. Aștept părerile voastre la secțiunea de comentarii. Am cerut și câteva informații despre aparatul care face măsurările și mi s-a spus că eroarea la raportare poate să fie de +/- 5%.
După ce facem o medie a numărului de biciclete care au ieșit în fiecare zi în timpul unei săptămâni, zilele de sâmbătă sunt preferate cel mai mult pentru ieșiri, iar zilele de joi, au cele mai mic trafic.
Altă corelație sezon – mobilitate:
După pietonalizare, traficul e, în medie, mai mult decât dublu:
Voi face o nouă solicitare în luna ianuarie 2021 pentru a acoperi și perioada iunie-decembrie 2020. În acest fel vom avea un istoric și vom știi ce măsuri încurajează ieșirile cu mijloacele de transport ecologice/green/soft.
Dacă doriți fișierul în format Excel vă rog să-mi scrieți pe adresa chiratudor.ro (at) gmail.com, deoarece nu-l pot atașa aici. Am atașat un export în PDF.
Ca de obicei, vreau să vă arat cum a decurs tot procesul de obținere al informațiilor de la autorități:
Emailul meu către PMB din 15 mai 2020:
Răspunsul lor cu numărul de înregistrare din 21 mai 2020:
Revenire în 29 mai 2020 de la Direcția de Asistență Tehnică și Juridică:
În 16 iunie sunt pus în CC într-o altă conversație dintre direcțiile PMB și alte instituții municipale, de unde aflu că borna de monitorizare e instalată în baza unui contract dintre PMB și Compania Municipală Managementul Traficului (contractul 1496/28.12.2018):
În 17 iunie sunt adăugat în CC într-o solicitare PMB către Administrația Străzilor București:
Răspuns final în 6 iulie, cu specificațiile tehnice ale aparatului și cifrele de trafic:
În total 52 de zile, sau 36 de zile lucrătoare. Eu sunt mulțumit de proces și sunt convins că pe viitor îmi va fi mai ușor să obțin aceste date, pentru că acum s-a clarificat intern cine se ocupă de raportul de trafic. Aceste date ar trebui puse la dispoziție pe site-ul primăriei, cu acces liber, și cu posibilitatea de a le exporta direct în format excel. Sper că în următorii 4 ani să se facă eforturi de a transmite aceste date către bucureșteni, pentru a avea posibilitatea să facem astfel de analize pe mult mai multe zone și activități.
Vă surprind cifrele? Ce ar trebui să facă autoritățile pentru a încuraja și mai mult transportul alternativ?
2 Comments
Add Yours →Salut
Foarte draguta prelucrarea de date si interesante datele. Totusi, cred ca alegerea momentului pietonalizarii ca factor determinant nu e foarte relevanta – din ce vad acolo, ridicarea restrictiilor precum si vremea frumoasa sunt cei mai importanti determinanti.
Da, cred că toate împeună au un merit.