Inițiativa B.READY

Toți vrem ca orașul să prospere și să se deschidă către locuitori și turiști. Spațiul urban bucureștean are nevoie de oameni de acțiune care să se implice în proiecte de revitalizare. Cum? Prin promovarea unui design urban care ține cont de estetică, noi tehnologii, mobilitate, gentrificare, sănătate publică și mediu, siguranță, antreprenoriat urban și o diversitate destul de mare a spațiilor de relaxare și întâlnire.

Scopul meu în 2019 este de a contura un grup de inițiativă civică care să depună eforturi pe următoarele două direcții:


”Revitalizăm Calea Victoriei”

Ne facem mâna și câștigăm experiență prin transformarea acestui bulevard principal al orașului, într-un loc mai curat, mai sigur și plin de viață.

Am ales acest bulevard pentru că este principala arteră comercială și de promenadă a orașului și e traseul preferat al turiștilor datorită aglomerării de obiective turistice și puncte de cazare. Și odată, curând sper, o să fie și calea victoriei noastre în lupta cu indiferența autorităților și a riveranilor.

a) Vom face o excursie de observație pe toată lungimea străzii. Am făcut eu de curând asta și mi-am notat cele mai importante probleme: trotuar mizerabil şi pătat, plăci sparte, copaci uscați, un număr uriaș de clădiri abandonate, vitrine bune de exportat în Coreea de Nord, tencuială sau elemente de fațadă care cad pe stradă, publicitate outdoor agresivă, muzee sau puncte de interes fără plăcuțe informative în limba engleză, mașini parcate aiurea, șantiere periculoase, și încă multe altele, pe care te invit să le descoperim împreună.

b) Vom face documentarea istoriei acestei străzi și a istoriei clădirilor de patrimoniu sau a altora cu valoare turistică și redactarea de broșuri documentate istoric, cu informații verificabile, care să fie distribuite către unitățile de cazare din oraș. Ce nu poate fi verificat o să intre la categoria de legendă. 

c) Verificarea accesibilității fiecărei instituții muzeale dpdv al informațiilor/tururilor/materialelor bilingve

d) Verificarea situației unor terenuri sau clădiri (aparent) abandonate prin trimiterea de solicitări către instituțiile abilitate

e) Matching între proprietari și investitori pentru schimbarea destinației unor clădiri/spații

f) Notificări (extrem de prietenoase) de igienizare pentru proprietarii unor spații

Cum ai putea ajuta ca voluntar?
– Adoptă una sau mai multe clădiri și află tot ce poți despre ele, vezi ce poate să fie îmbunătățit în legătură cu ele și apoi propune măsuri.
– Promovarea în rândul opiniei publice și a autorităților locale a unei soluții de curățare foarte ieftine: pressure washing. Eu cred foarte mult în această metodă pentru curățarea trotuarelor, dar și a fațadelor în stare bună, dar înnegrite de poluare și vreme. Poți urmări cum funcționează aici.
– Stabilirea de întâlniri cu managementul instituțiilor publice de pe Calea Victoriei, administratori de bloc, antreprenori, directori de sucursale de bancă și câți or mai fi, pentru a înțelege dacă e vorba doar despre indiferență sau sunt în imposibilitatea de a face ceva. Îi ajutăm să înțeleagă cum ar putea beneficia de pe urma acestor îmbunătățiri și cum ar crește profitul sau calitatea vieții lor.

Află mai multe despre stadiul acestui proiect de aici.

”Translate Bucharest”

Ne punem în pielea turistului și facem tot posibilul să creștem calitatea șederii lui aici prin măsuri ce țin de adaptarea signalisticii într-o limbă de circulație internațională pentru tot transportul în comun (aeroport, gări, transport subteran și de suprafață) și promovarea obiectivelor de vizitat pe care le are orașul.

Ne dorim ca Bucureştiul să fie mai prietenos cu turiștii, care vin aici într-un număr tot mai mare, în fiecare an. (O zic statisticile: 2,04 mil în 2017, 1,90 mil în 2016, 991 k în 2015, 864 k în 2014, 729 k in 2013, si doar 598 k in 2010 / în 2019 cu siguranţă vor fi și mai mulți).

Trebuie să realizăm că un număr mai mare al turiștilor se transformă în bunăstare și creșterea nivelului de trai. Vin mai mulți turiști, ne merge nouă mai bine, tuturor. Crește numărul joburilor, evenimentelor, veniturile la bugetul local, cresc investiţiile, crește diversitatea. O legătură constantă și tot mai frecventă cu oameni care vin din alte culturi ne-ar putea scoate și pe noi, dar și clasa politică, de pe cărarea asta întunecată pe care ne afundăm în ultimii ani.

M-aș bucura enorm pentru fiecare participare, și de aceea o să încerc să descriu cât mai clar cam ce ai putea face pentru a mișca lucrurile într-o direcție bună.

Direcția 1: În pielea turistului! – un soi de customer experience urban

a) Studiem metodic ce se întâmplă la porțile de intrare în oraș: care e experiența turistului în cele două aeroporturi, cât de bine sunt primiți la Gara de Nord, ce impresie îți lasă intrările în oraș. Mă gândesc la verificarea semnelor de circulație, indicațiilor, afișelor, anunțurilor audio/video, și orice altă signalistică, care ar trebui să fie cel puțin bilingvă (RO/EN) 

b) Se descurcă un turist să afle de unde poate lua un taxi din aeroport sau din gară? Dacă vrea să folosească transportul în comun sau trenul, este casierul STB/CFR capabil să-i răspundă fluent la câteva întrebări basic în engleză (aici ne distrăm puțin cu un role play)? Este vreo hartă a traseului 783 de la Aeroport la Unirii pe care turistul, aterizat în București, să o înțeleagă și să o folosească ca să ajungă la hotel/Airbnb fără să se rătăcească și să fie fraierit de un taximetrist? Știu cum pot apela la autorități dacă sunt victimele unor infracțiuni?

c) Au restaurantele meniuri bilingve? Sunt hotelurile/hostelurile/pensiunile/proprietarii de apartamente în regim Airbnb/info point-urile turistice capabile să ofere o listă de minim 10-15 obiective de vizitat într-un city break în oraș?

Cum ai putea ajuta ca voluntar pentru acest scop?
– Excursii de observație pe cont propriu sau în grup la obiectivele amintite pentru a analiza situația din teren și a face un raport de constatare pentru echipă. 
– Pregătirea de materiale de informare și recomandări pentru instituții publice și companii private care interacționează direct cu turiștii (hoteluri, restaurante, transport privat)
– Trimiterea de scrisori și petiții către factori de decizie (autorități publice, consilieri locali de la primăria municipiului sau de la cele de sector, board-ul/managementul unor companii, etc)
– Stabilirea de întâlniri și lobby pe lângă politicieni, personalități, influenceri, jurnaliști, mediu academic, sau oricine care ar putea veni în ajutorul cauzei. 
– Te exasperează o anumită problemă în mod particular? O adopți, e doar a ta, și grupul te va susține cu tot ce poate până vedem problema rezolvată.

Fiecare voluntar va decide singur cât de mult dorește să se implice, pentru că activitățile descrise mai sus pot consuma de la doar câteva minute pe săptămână, până la câteva ore. De asemenea, poți face totul din fața calculatorului, sau mergi pe teren, tu alegi! Dacă vrei să faci parte din grupul de voluntari scrie-mi un email pe adresa chiratudor.ro@gmail.com sau mesaj privat pe contul meu de Facebook.

Voi organiza întâlniri periodice, online și offline, pentru a ne cunoaște mai bine și a ne organiza mai eficient.

Urmăreşte pe blog articolele din categoria B.Ready pentru a vedea cum evoluează proiectul.