Au trecut 3 săptămâni de la Unfinished, festivalul multidisciplinar care a făcut peste 10.000 de oameni să vibreze la unison. Pentru mine a avut un impact foarte mare, pentru că mi-a arătat un potențial al acestui oraș și al oamenilor de aici pe care nu mi-l imaginam posibil.
Despre cele 4 zile absolut extraordinare, mai jos:
În primul și primul rând hai să vorbim de locație.
Preiau câteva info din articolul de pe kaercher.ro, unde este descris tot procesul de revitalizare și curățare al Grădinii Universitarilor:
Grădina Casei Universitarilor este veche de 151 de ani și face parte din salba de grădini utilitare ale Bucureștiului. Clădirea din incinta ei, casa monument istoric Liebrecht-Filipescu, a fost construită pe vremea lui domnitorului Alexandru Ioan Cuza, iar în a doua parte a secolului al 19-lea a fost vizitată chiar și de Regele Carol I. În 1948, clădirea devine sediul Casei Universitarilor, iar grădina și serele intră în administrarea Universității din București.
Este o casă exponent al romantismului în arhitectură. Avem de exemplu detalii de arhitectură pe fațadă care trimit către imaginea castelelor, cum sunt decorate cornișele, frizele de la întâlnirea dintre pereți și acoperiș, acolo sunt sugestii de creneluri. În arhitectura acestei case, arhitectul a vehiculat surse de inspirație din imaginea castelelor medievale”, spune arhitectul Alexandru Buzatu.
În clădirea monument și în cei 4000 de metri pătrați de spațiu verde au avut loc dezbateri, conversații, mese rotunde, prezentări, sesiuni de yoga, alergări, performance-uri și keynotes. În plus, au avut loc celebrele mese family-style cu comunitatea Unfinished, instalații de artă, concerte, workshop-uri de dans, de storytelling și multe alte experiențe.
Ne-am bucurat enorm să vedem rezultatul final – o clădire și o grădină cu o mulțime de povești în spate, gata să primească participanții festivalului Unfinished – un eveniment ce a adus laolaltă oameni din sfera muzicii, scriitori, jurnalisti, pasionati din diverse industrii, toti oameni cu povești minunate de impartasit unei comunitati mereu curioase, mereu dornice sa iasa din cotidian si sa imbratiseze ceea ce au de oferit oamenii din alte culturi, cu preocupări atât de diferite, atât de variate, atât de…Unfinished.
Înainte de startul festivalului Unfinished, arhiectul peisagist Nicolas Triboi a lucrat la revitalizarea grădinii. (…) În cadrul lucrărilor, a fost îndepărtată vegetația nedorită – buruienile, lăstărișul, crengile uscate ale copacilor: „O echipă de la Gradina Botanica ne-a ajutat aici – au fost tăiate toate crengile uscate, au fost tocate, iar tocătura a fost împrăștiată pe sol, pentru a-i îmbunătăți structura”, spune Triboi.
Apoi, un alt element central – iluminatul. Vegetația și luminile montate au creat în spațiul grădinii un spațiu ideal pentru activitățile din timpul serii și nopții. Au fost montate o serie de lumini indirecte prin vegetație, pentru a pune în evidenta elementul natural. În plus, globuri luminoase au fost așezate pe pământ. Nu au fost folosit stâlpi, pentru a nu fi o intervenție brutală asupra solului. Lumina pune astfel în evidență o serie de arbori Tisa, din anii `80.
„În timpul lucrărilor, echipamentele Karcher ne-au ajutat de fiecare dată – de la drujbele cu care am îndepărtat crengile uscate și lăstărișul, suflantele de frunze, lanciile telescopice și aparatele cu presiune cu care am putut spăla partea de sere și foișorul, până la detergenții utilizați pentru a scoate la lumină frumusețea vitraliilor”, spune Nicolas Triboi.
Extrase din articolul de pe site-ul Kaercher, unul dintre partenerii festivalului și cei responsabili de curățarea Grădinii Universitarilor.
Iată un exemplu amazing de placemaking în București. Fusesem doar cu câteva săptămâni înainte acolo la un târg și locul nu era nici pe departe atât de atractiv și de bine activat. Partea din spate, cu sera și clădirile de pe margine erau izolate și inaccesibile.
Pe lângă această locație, concerte, performance-uri și talks au mai fost ținute și la Sala Radio și la Teatrul Bulandra din apropiere. Cea mai faină activitate din festival mi s-a părut jocul Butterflies in your Path, făcut de Isabella Nardini, creator de experiențe. Pentru că drumul de la grădină la Sala Radio dura cam 25 de minute, s-au gândit că fiecare ar trebui să-și găsească un partener de drum până acolo. Au făcut 5 carduri, fiecare cu o întrebare (quite deep) și un simbol specific. După ce luai un card random, trebuia să mergi în căutarea unei alte persoane care are același simbol ca tine ca să vă match-uiți. Apoi pe drum trebuia să vă adresați unul altuia întrebarea și să începeți să vă cunoașteți.
La Sala Radio a fost nebunie! Taraf de Caliu a ridicat jumate din sală la dans, printre scaune, iar apoi au condus mulțimea înapoi la grădină cântând pe stradă mai bine de jumate de oră.
Pe lângă Taraf de Caliu, UNFINISHED ne-a făcut cunoștință cu artiști excepționali. Fiecare concert a fost o super surpriză pentru că nu mă așteptam ca o conferință să fie atât de mult despre muzică. Și a fost multă muzică bună:
MACUL, ORQUESTRA VERMELHA, SARAH & SAULO ROSTON, JURGIS DIDŽIULIS, toți au avut momente fascinante prin care au adus oamenii împreună.
ORQUESTRA VERMELHA e un soi de orchestră virtuală, tot concertul fiind preînregistrat. Un singur membru al trupei a fost prezent fizic, probabil și cel care s-a ocupat de instalarea ecranerlor și sistemului de sunet. Nu am mai văzut poate niciodată un concert live mai interesant decât ăsta!
Apoi, ceva despre dragoste…modernă!
București, Sala Radio. O după-amiază târzie de vineri și un festival atât de eclectic, că nici nu știi să spui despre ce e, dacă te întreabă cineva. „E de hipsteri”, ar zice cârcotașii. Pe scenă, un american dă niște detalii, cu precizia și atenția unui regizor care se pregătește să pună în scenă o nouă piesă.
Două persoane care nu se cunosc trebuie să se ofere să urce pe scenă. Actori ad-hoc, în sceneta americanului. Voluntarii primesc o hârtie cu aceleași patru întrebări. Vor trebui să-și pună, alternativ, aceste întrebări unul altuia, pentru a forța un dialog între străini, pe o scenă, în fața altor străini, sub privirea atentă a americanului.
Citește continuarea în articolul Panorama despre Modern Love. Vă recomand din tot sufletul să vă abonați la acest column NY Times și să vă acordați câteva momente de liniște ca să citiți aceste povești uimitoare.
Un alt speaker carea m-a făcut mult mai atent la lumea din jur a fost Mario Vasilescu – antreprenorul tech care luptă cu dezinformarea. PressOne ne spune mai multe despre el: Are 33 de ani, locuiește în Canada, dar vine des în România și este, alături de fratele său, Matei, unul dintre fondatorii Readocracy, o aplicație prin care conținutul pe care îl consumi online ajunge să conteze.
Readocracy pornește de la un insight simplu: ceea ce îți determină perspectiva e informația. Ce fel de informație consumăm? Câtă? Cum sunt sursele din care ne informăm? „Ceea ce consumi și modul în care consumi îți afectează mintea”, spune Mario. Iar de aici putem deschide o discuție lungă despre bias-uri politice, culturale, sociale, despre sănătate mintală și acțiuni.
Ce face Readocracy? În primul rând, te face conștient de ce tip de conținut consumi. Iar apoi îl face să conteze. Este o aplicație de mobil și un add-on de browser care monitorizează media pe care o accesezi (articole, studii, video-uri, cărți, podcast-uri, fără social media), o analizează cu ajutorul inteligenței artificiale și, pe baza a ceea ce consumi, primești insight-uri detaliate, puncte și recomandări.
Un fel de Fitibit pentru creier, dacă vreți, sau un sistem de gamification prin care ajungi să te arăți lumii prin ceea ce citești. Citește continuarea aici, este super interesant.
Dacă vreți să faceți cunoștință cu alți oameni de bine din UNFINISHED, verificați articolele de mai jos:
Cristian Movilă – organizator UNFINISHED
Tamika Abaka-Wood – Creativă și strategă londoneză
Niklaus Troxler – artistul și designer-ul grafic elvețian
Jerry Michalski – creator Open Global Mind
Și o serie de articole și interviuri pe IQads, dar cu paywall.
Wow, nu pot să nu observ ce coverage media bun au avut cu această conferință.
Și vă las cu manifestul festivalului:
EVERYTHING IS UNFINISHED
Is there anything in this world that isn’t in motion? From cosmos to atoms, humans to opinions, we are but tiny specs on long dotted lines, infinite and incomplete, as this very list is.
LOVE THE PROCESS
Embrace mistakes, failures, detours, wanders, accidents, experiments. Counting on them as blessings helps us take greater risks and brings our journey to more exciting places.
SUBJECTIVE EVERYWHERE
In life’s moving mosaic of bias where someone’s blindspot is somebody else’s focus, we can’t be our best without active listening, ignorance admitting, and context seeking.
MEANING IS HOW NOT WHAT
Fluid, nomadic, emerging: meaning is inseparable from the system that builds it. Focus less on the parts to better see the relations. Less flatness, more difference. Less nouns, more verbs.
CONTRAST IS THE SOLUTION
Apparently, it’s natural to avoid conflict. It’s also wrong. What we need is better, smarter, kinder conflict that puts our differences to work to engineer models that suit everybody.
WE ARE THE ARTIST
As Joseph Beuys points out, we’re all capable of meaning, revealing, transforming. This makes anyone, anything, anywhere –everyone, everything, everywhere!– responsible for change.
BORDERS ARE POROUS
Countries, humans, ideas: permeability makes endless possibilities. But the more lines and boxes we invent, the more dangerous echoes and bubbles we create.
MAKE YOUR OWN METRICS
Invent your own rules, your own tools, your own platforms, your own algorithms. And if you can’t, at least keep in mind that the most valuable things can never be counted.
TREASURE TIME
We can’t cheat it nor hardly buy it and it may well be our most universal currency. Let us honor time’s wisdom and pass down its lessons, cherishing memory and celebrating age.
PLAY HYBRID
Multi-inter-intra-meta-multi-micro-macro-pre-post-poly-hybrid: give it a name if you must, but play with borders enough to enjoy something different while still feeling yourself.
SEED CURIOSITY
No matter the issue, this one philosophy cannot sour or bitter. Grow understanding but bury prejudice. Glean serendipity and harvest empathy. Learn from fear and cultivate curiosity.
Și cu rezultatele lor, din comunicatul organizatorilor:
Fundația Eidos anunță că în cele patru zile de UNFINISHED au fost acceptate și au participat 3141 de persoane fizic, iar 7233 au explorat festivalul în format online pe platforma digitală proprie. În perioada 29 septembrie – 2 octombrie în grădina Casei Universitarilor s-a vorbit engleză, română, franceză, germană, suedeză, italiană, portugheză și multe alte limbi datorită comunității internaționale UNFINISHED care s-a adunat sub același acoperiș al festivalului.
Cristian Movilă, fondatorul festivalului UNFINISHED, a explicat că „nu am mai simțit o energie atât de extra-terestră de mulți ani. UNFINISHED e genul de moment care nu se prea poate povesti. Pur și simplu nu există cuvinte care să cuprindă stările pe care le trăim în festival. Imaginați-vă că au venit oameni din proprie inițiativă din Brazilia. Sunt 10.160 de kilometri între România și Brazilia, iar distanța asta s-a meritat traversată doar pentru a participa în UNFINISHED. Zilele astea au reprezentat pentru noi o mărturie clară a faptului că e bine ceea ce facem și că oamenii au nevoie de altfel de experimente în care fiecare participant este la fel de important ca fiecare speaker în parte. Suntem pregătiți de UNFINISHED23”,
40 de speakeri din toate colțurile lumii au explorat conceptul de Off-center prin intermediul workshopurilor, instalațiilor, conversațiilor si multor altor forme artistice într-un format departe de cel clasic. Exploratorii Alexander și Sonia Poussin au susținut o sesiune de Q&A într-un „nordic walk” pe străzile Bucureștiului, urbanista Alice Cabaret a realizat un workshop având ca material didactic clădirile din zona festivalului, designerul de food Marije Vogelzang le-a oferit șansa celor mici să se împrietenească cu legumele, realizând bijuterii din morcov și dovleac, iar Beniamin Mincu a dezbătut conceptul de descentralizare din perspectiva tech având o conversație deschisă cu comunitatea UNFINISHED. Alături de aceste momente s-au mai întâmplat concerte, instalații și conversații susținute de invitații din festival.
Aici poți vedea programul complet al celor 4 zile.
După UNFINISHED 2022 împărtășesc acest sentiment:
Cristian Movilă: Cred foarte mult în potențialul nostru local ca indivizi și global ca români. O zic fără nicio urmă de populism, însă cred foarte tare în România și în potențialul nostru.
DAY 1
DAY 2
DAY 3
DAY 4
Să nu ratezi să te înscrii la anul! Este gratuit, ai de dat doar timp!
*Fotografiile au fost preluate de pe platforma festivalului, partenerilor și organizatorilor.